Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban, se arată dezamăgit de prestația, de până acum, a candidaților la alegerile prezidențiale. În dezbaterile publice, pretendenții la fotoliul prezidențial abordează, spune el, doar subiecte populiste fără a prezenta, de exemplu, soluții pentru reducerea fiscalității sau reducerea cheltuielilor bugetare. Mihai Daraban speră ca viitorul președinte să fie mai aplecat către problemele economice reale ale țării, nu cum a fost Klaus Iohannis, care a ignorant complet mediul de afaceri.
Sunt ani de zile de când președintele Camerei de Comerț a României nu s-a mai văzut cu președintele României, Klaus Iohannis. Din pandemie, mai exact. Într-o discuție pentru MediaQuality, l-am intrebat pe Mihai Daraban de ce șeful statului pleacă în misiunile externe fără a fi însoțit de reprezentanți ai mediului de afaceri. „Nu ne-am calificat”, a declarat, el, glumind.
„A fost politica Președinției de a evita oamenii de afaceri. Nu cred că a fost un lucru bun. România a avut de pierdut. Nu puteam să mergem, așa cum merg alți lideri, precum Emmanuel Macron, fosta cancelară Angela Merkel sau Recep Tayyip Erdogan, care, oriunde se duc, au in spate două, trei avioane. Nu aveam pretenția să urcăm în avionul prezidențial, dar puteam participa la acel gen de întâlniri în care partea străină, în mod sigur ne-ar fi adus companii premiante ca interlocutori. Diplomația României, din păcate, este lăsată de izbeliște. Suntem, probabil, cu cea mai slabă reprezentare externă pe care am avut-o vreodată, nu avem practic absolut nici un fel de promovare externă”.
Luându-i la rând pe candidații la alegerile prezidențiale, Mihai Daraban constată că aceștia nu reușesc să descifreze ce inseamnă stânga sau dreapta eșichierului politic.
„Deocamdată, toți folosesc foarte des verbul a da, că vorbim de salarii, pensii, dar nu prea am auzit în dezbatere despre cum se aduc venituri, investiții, cum se fac bani sau cum diminuăm deficitul balanței comerciale a României”, comentează președintele CCIR.
O țară poate deveni atractivă fiscal doar dacă are un confort bugetar care poate fi obținut numai prin scăderea cheltuielilor statului, dar candidații ocolesc asemenea subiecte. Iar aici, Mihai Daraban revine cu singura soluție pentru scăderea cheltuielilor statului, evitată de candidați: reorganizarea administrativă a României.
Până acum, doar trei candidați la alegerile prezidențiale l-au contactat pe președintele Camerei de Comerți și Industrie a României.
„La ora actuală, ca să fiu sincer, m-au căutat domnul Marcel Ciolacu, doamna Elena Lasconi și domnul George Simion. Abordarea a fost reciprocă, până la urmă, și au vrut să identifice și alte probleme, care, probabil, le sunt prezentate de consilierii sau specialiști lor din domeniul economic”, recunoaște Mihai Daraban.
El speră ca viitorul președinte să nu întoarcă spatele mediului de afaceri. „Sperăm să fie un dialog mult mai aplecat pe problemele reale ale țării. Noi, Camera de Comerț, în general ne fixăm pe atractivitatea României din punct de vedere investițional și asta nu poate veni decât dintr-o predictibilitate a codului fiscal”, a încheiat președintele CCIR.
Feri Predescu –un ziarist cu vastă experiență, care, de-a lungul anilor, a parcurs toate genurile de presă, scrisă, radio, televiziune. Este corespondent Europa Fm la Constanța. Jurnalismul rămâne, pentru ea, cea mai frumoasă meserie din lume. O slujeste cu entuziasm și pasiune pentru a transmite, de fapt, ceea ce ar trebui sa fie cel mai important mesaj al presei: adevărul.
SUSȚINE PROIECTUL MEDIAQUALITY.RO
JURNALISM INDEPENDENT ȘI DE CALITATE
ASOCIAȚIA PRESĂ PE BUNE: ANCHETE ȘI INVESTIGAȚII
Cont donații: RO19BRDE350SV52123463500 B.R.D. - G.S.G., Cod SWIFT: BRDEROBU
Donație recurentă
Donează lunar pentru susținerea proiectului MediaQuality.ro
Donație singulară