Consiliul UE și Parlamentul European au ajuns vineri, 2 februarie 2024, la un acord provizoriu care privește directiva dedicată promovării reparării bunurilor stricate sau defecte, cunoscută și sub numele de „directiva privind dreptul la reparații”.
Într-un comunicat de presă transmis de Consiliul UE, acordul îi obligă pe producători să ofere, pe site-urile lor, informații privind piesele de schimb și să le pună la dispoziția celor din sectorul reparațiilor la un preț rezonabil.
Între altele, directiva propune un set de instrumente pentru a face reparațiile mai atractive pentru consumatori:
- posibilitatea consumatorilor de a solicita producătorilor să repare produsele care pot fi reparate din punct de vedere tehnic în conformitate cu legislația UE (de exemplu, mașinile de spălat, aspiratoarele sau telefoanele mobile)
- un formular european de informare cu privire la reparații pe care reparatorii îl pot oferi consumatorilor, cu informații clare, cum ar fi condițiile de reparație, timpul de finalizare a lucrărilor, prețurile, produsele de înlocuire etc.
- o platformă europeană online pentru reparații care să faciliteze punerea în legătură între consumatori și reparatori
- o prelungire cu 12 luni a perioadei de răspundere a vânzătorului după repararea unui produs.
Acordul provizoriu se aplică tuturor produselor cu cerințe de reparare în temeiul legislației UE, stabilește o obligație de reparare pentru producătorii de bunuri cu cerințe de reparare, instituie un formular european de informare care să ofere consumatorilor date esențiale privind serviciul de reparații și unifică platformele naționale de informare privind reparațiile într-o platformă online europeană.
De asemenea, conform informațiile transmise de UE, acordul le impune producătorilor să efectueze reparațiile necesare într-un termen rezonabil și, cu excepția cazului în care serviciul este oferit gratuit, să le ofere și un preț rezonabil, astfel încât consumatorii să fie încurajați să opteze pentru reparații.
Acordul menține, totodată, dreptul consumatorilor de a alege între repararea și înlocuirea produselor defecte în cadrul perioadei de garanție. În situația în care consumatorul optează pentru repararea bunului, perioada de garanție va fi prelungită cu 12 luni din momentul în care produsul este adus în conformitate.
SUSȚINE PROIECTUL MEDIAQUALITY.RO
JURNALISM INDEPENDENT ȘI DE CALITATE
ASOCIAȚIA PRESĂ PE BUNE: ANCHETE ȘI INVESTIGAȚII
Cont donații: RO19BRDE350SV52123463500 B.R.D. - G.S.G., Cod SWIFT: BRDEROBU
Donație recurentă
Donează lunar pentru susținerea proiectului MediaQuality.ro
Donație singulară