Obiceiurile de iarnă, de la Butucaru la Rotunda

Publicat:

Distribuie articolul:

La începutul lunii ianuarie a acestui an, o știre a trezit națiunea din somnolența post-revelion: primarul comunei Berzunți (județul Bacău) a primit urători din toate satele comunei, cei mai ieșiți din comun fiind sătenii din Butucaru, care nu s-au rezumat doar la o urătură cu trimiteri la realitatea politică locală, ci s-au prezentat cu o construcție de care alegorice care ilustrau ironic războiul din Ucraina.

S-a imaginat și prezentat și un dialog între Putin și Zelenski, din care Putin ieșea mai „șifonat”. Producția nu a conținut nimic injurios și nici nu a instigat la ură sau la violențe, ci a reușit să se mențină în zona ironiei. Cei ce nu au gustat glumele și ironiile au plecat acasă iar ceilalți au rămas până la final, când s-a ciocnit un pahar de vin cu oficialitățile. Apoi au plecat cu toții pe la casele lor.

S-a inflamat atunci o parte a presei, a protestat Ambasada Ucrainei și au sărit câțiva politicieni dornici de a beneficia de o feliuță de imagine publică la început de an, unii mai zeloși cerând public ca autorii producției umoristice să fie anchetați penal. Până la urmă, lumea a înțeles contextul urăturii butucărenilor și oamenii au fost lăsați în pace (cel puțin nu am aflat de nicăieri că cineva ar fi avut de suferit).

Mi-am exprimat atunci opinia despre situația creată chiar pe acest portal. Spuneam că „simbolurile cu care s-a defilat la Berzunți au fost utilizate în context carnavalesc – context clar, declarat, autorizat de Primărie, explicit. Presa le-a extras din acel context, prezentându-le de parcă ar fi fost utilizate pe frontonul primăriei alături de însemnele de autoritate. […] Simbolul fascist putinist a fost utilizat de butucăreni la fel cum a fost utilizată și zvastica de către pictorul poneiului roz – ambele au fost extrase din realitate lor și au primit utilizare artistică. […]  Ce ar fi trebuit să rostească butucărenii de Anul Nou? Discursul Președintelui României sau cel al Primului Ministru?

Oricât de pline de umor involuntar au fost acestea, ele nu ar fi putut fi prezentate ca producții artistice; poeziile butucărenilor, cu toate stângăciile lor, da. Cei ce se arată oripilați de prestația mascaților din Berzunți aplică dubla măsură. Cu ani în urmă, își rupeau cămășile de pe ei afirmând sprijinul pentru jurnaliștii de la Chalie Hebdo, în numele libertății de exprimare. «Je suis Charlie!», au susținut cu toții. Astăzi, condamnă luarea în derâdere a războiului (nu a victimelor lui!) și a celui ce l-a provocat de către semenii lor, cărora cer «să li se interzică!». «Je souis Berzunți» nu sună bine, căci ce e permis și de bon ton la Paris nu-i permis la Berzunți”.

Nu a trecut un an de atunci și, într-un context similar (al spectacolelor populare specifice perioadei), la festivalul de Crăciun organizat de Consiliul Județean Suceava, evoluția trupei de urși din Rotunda a fost întreruptă de organizatori, cauza fiind mesajele emise. Am urmărit prestația acestei trupe și am identificat două elemente imputabile.

Primul element este abordarea temei războiului. Textierul urșilor de la Rotunda nu a ironizat războiul, așa cum reușiseră la începutul anului butucărenii, ci a făcut de-a dreptul apologia criminalului de la Kremlin și a faptelor sale: „Domnul Putin ne iubește / El pe Ucraina o lovește / Dar Zelenski fiind bandit…” Nu contează aici adevărul acuzelor la adresa liderului ucrainean, fiindcă astfel de producții sunt pline de fabulații, ci admirația pentru un criminal, atașamentul față de crimele acestuia și disprețul față de victimă. În acest loc, textierul urșilor de la Rotunda a ieșit din aria ironiei călcând direct în cea a propagandei emisă de „marele urs” de la Moscova.

Încă un mesaj ce i-ar putea fi imputat textierului-recitator este cel în care cheamă diaspora acasă pentru a se răscula: „Pregătiți topoarele, / Pregătiți și furcile / Suntem nevoiți să facem revoluție”. Mai sunt și alte mesaje pentru care Vlăduț de la Rotunda crede că a fost întrerupt (criticarea anulării alegerilor, acuzația de corupție la adresa politicienilor), dar acelea chiar nu au nimic propagandistic ci se înscriu în linia criticii sociale și politice din astfel de producții. Creațiile de acest fel sunt pline de asemenea îndemnuri și amenințări, multe fiind prezentate chiar în biserici. Nu sunt mai amenințătoare aceste versuri decât cele din omniprezentul „Vin colindătorii”: „dacă stau la poartă și nu zic nimica… / Domnilor de astăzi să v-apuce frica!”.

Pentru orice spectator, a fost evident faptul că întreaga producție a lui Vlăduț de la Rotunda era o versificare stângace și agramată a propagandei ruse, cu eroii ei negativi (Zelensky și Iohannis) și cu cei pozitivi (Putin, Călin Georgescu și Diana Șoșoacă). Ceea ce a emis Vlăduț de la Rotunda pe scenă, în context de carnaval, spun personajele pozitive ale narațiunii sale pe toate posturile și rețelele și nimeni nu le oprește (ba, în cazul mesajelor prolegionare și antisemite există și temei legal pentru a fi oprite, dar nimeni nu aplică legea). În fine, dacă mai era nevoie de vreo dovadă a mizei politice a producției lui Vlăduț, imediat filiala AUR Suceava s-a erijat în apărătoarea rotundenilor prezentându-i ca fiind vocea poporului ș.a.m.d. pe care AUR-iștii o vor apăra.

Decizia de întrerupere a evoluției urșilor de la Rotunda a fost una nefericită. Astfel de producții vădit propagandistice ajung să stârnească repulsie și nu e nevoie de vreo intervenție pentru a fi discreditate, ci trebuie lăsate să se discrediteze singure. Dacă ar fi fost lăsată până la capăt, creația „populară” a lui Vlăduț de la Rotunda ar fi rămas doar una propagandistică ce ar fi fost repede uitată. Așa, ea a început să fie transformată în manifest. După eliminarea de pe scenă, Vlăduț a intrat pe contul de TikTok pentru a denunța cenzura și pentru a cere distribuirea prețioasei producții: „Toată lumea care ați filmat postați videoclipurile!”, a cerut el. Nu putea rata ocazia „noua televiziune a poporului Anca Alexandrescu”. Astfel, dintr-o decizie neinspirată sau de-a dreptul prostească a autorităților sucevene, o producție neinspirată sau de-a dreptul prostească a devenit subiect de mare dezbatere.

După ce pe rețele au început a curge nu doar laude ci și dezaprobări, Vlăduț a început să se scuze, asigurând lumea că nu face politică și că a făcut un pamflet. Nici votanții personajelor lui pozitive nu au senzația că fac politică, ci că sunt însuși poporul, autoritate deasupra și în afara politicii. Aceasta e și problema lui Vlăduț: are senzația că e apolitic, când, în cazul lui, ceea ce crede el a fi mesaj apolitic este propagandă rusă. Vlăduț nu știe că mesajul politic al populismului este că nu face politică.

Dragă Vlăduț de la Rotunda, pamfletul e un gen literar pe care-l stăpânesc cei ce au o acută conștiință politică și „umpic” de cultură. Pot crede că tu ai avut impresia că faci pamflet și ai călcat în propagandă, ajungând să faci apologia unui criminal internațional. Înțeleg că nu asta ai vrut, dar asta a ieșit și este foarte bine că ai mustrări de conștiință. E un bun început pentru a-ți forma o conștiință politică. Nu poți fi acuzat de rea intenție, ci doar de necunoaștere și de naivitate. Pentru ca oamenii onești, nu activiștii suveraniști și putiniști, să fi putut spune „je souis Rotunda!”, ți-ar fi prins bine un stagiu de câteva zile în tabăra de creație populară de la Butucaru!

Mai multe articole

Sorin Bocancea este profesor și Rector al Universităţii „Petre Andrei” din Iaşi. Este Directorul revistei Polis și Președinte al Institutului de Studiere a Ideologiilor (ISI). Printre lucrările publicate se numără: „Instituţii şi politici publice în Uniunea Europeană” (2004), „Cetatea lui Platon” (2010), „Noi și postcomunismul” (2012) și „Trei decenii de învățământ superior privat în România. Universitatea „Petre Andrei” din Iași” (2021). A coordonat 12 volume colective (dintre care 4 în colaborare) și a realizat alte 5 în coautorat. A publicat peste 60 de articole științifice în reviste și în volume colective.

SUSȚINE PROIECTUL MEDIAQUALITY.RO

JURNALISM INDEPENDENT ȘI DE CALITATE

ASOCIAȚIA PRESĂ PE BUNE: ANCHETE ȘI INVESTIGAȚII

Cont donații: RO19BRDE350SV52123463500 B.R.D. - G.S.G., Cod SWIFT: BRDEROBU

Donează prin paypal icon

Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului MediaQuality.ro

Distribuie articolul:

Sorin Bocancea
Sorin Bocancea
Sorin Bocancea este profesor și Rector al Universităţii „Petre Andrei” din Iaşi. Este Directorul revistei Polis și Președinte al Institutului de Studiere a Ideologiilor (ISI). Printre lucrările publicate se numără: „Instituţii şi politici publice în Uniunea Europeană” (2004), „Cetatea lui Platon” (2010), „Noi și postcomunismul” (2012) și „Trei decenii de învățământ superior privat în România. Universitatea „Petre Andrei” din Iași” (2021). A coordonat 12 volume colective (dintre care 4 în colaborare) și a realizat alte 5 în coautorat. A publicat peste 60 de articole științifice în reviste și în volume colective.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. va rog sa ne contactati!

Cele mai noi articole

Ligia Ardelean, country manager Atos: „România are potențial să devinăun hub regional pentru soluții IT sustenabile”

Cum va schimba Inteligența Artificială business-urile și societățile în care trăim, avantajele României, la nivel global, în domeniul tehnologiei, ce urmează în 2025 în...

Efectul fluturelui în alegerile prezidențiale

Anularea primului tur al alegerilor prezidențiale a ocupat agenda publică și nu s-a mai discutat despre efectul major al gestului unui politician clasat la...

Doamna Lasconi, v-am votat de frică

Doamna Lasconi, Am văzut că vă plac scrisorile, așa că las și eu cuvintele astea aici, poate vă vor fi de folos. V-am votat în...

Vom pierde

Vom pierde. Dacă președintele Iohannis va continua să închidă ochii la dezastrul din serviciile secrete. Să ai informații clare în fața ta, care arată că...

INTERVIU Oana-Silvia Țoiu, deputat USR: Uneori, cel mai mare obstacol este lipsa unui consens politic și a dialogului deschis

Cine este Oana-Silvia Țoiu? Sunt Oana, deputată USR, Vicepreședintă a Camerei Deputaților și mamă de fete. Reprezint bucureștenii în Parlament și mă dedic susținerii inițiativelor...

DOCUMENT Suveranistul Călin Georgescu, care se declară acum „ultra-pro Trump”, semna, în 2019, o declarație de susținere a inițiativelor activistei Greta Thunberg, o adversară...

Călin Georgescu, candidat la prezidențialele din 2024, cunoscut pentru pozițiile sale pro-ruse și susținerea doctrinei legionare, și care în prezent se declară „ultra-pro Trump”,...

Articole asemănătoare

Paralele revoluționare: Rusia 1917 – România 1989

Oare istoria se repetă cu adevărat? Sau ar fi mai indicat să spunem că își reia temele, însă...

Ligia Ardelean, country manager Atos: „România are potențial să devinăun hub regional pentru soluții IT sustenabile”

Cum va schimba Inteligența Artificială business-urile și societățile în care trăim, avantajele României, la nivel global, în domeniul...

Efectul fluturelui în alegerile prezidențiale

Anularea primului tur al alegerilor prezidențiale a ocupat agenda publică și nu s-a mai discutat despre efectul major...

Doamna Lasconi, v-am votat de frică

Doamna Lasconi, Am văzut că vă plac scrisorile, așa că las și eu cuvintele astea aici, poate vă vor...